پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 112291
اخطار پدافند هوايي ايران به آواکس‌هاي آمريکايي
تاریخ انتشار : 1393/01/01
نمایش : 864

امير فرزاد اسماعيلي فرمانده قرارگاه پدافند هوايي خاتم الانبياء(ص) در گفتگو با فارس، در خصوص مقابله پدافند هوايي با هواپيماهاي جاسوسي در جنگ الکترونيک گفت: ما در 10 سال اخير اخطارهاي بيشماري حتي به هواپيماهاي آواکس آمريکايي که در فضاي عراق و حاشيه‌هاي آزاد خليج فارس پرواز مي‌کردند، داده‌ايم.

وي افزود: پرواز اين هواپيماي آواکس با آن همه پيچيدگي بعضاً از قوانين بين‌المللي و صنعت هواپيمايي تخطي مي‌کرد و اگر نزديک مي‌شد ما بلافاصله به آن اخطار مي‌داديم.

دستيابي به توان منهدم کردن GPSها

اسماعيلي ادامه داد: سامانه‌هاي پيچيده‌اي بر روي آواکس‌ها نصب است اما اگر قرار باشد يک هواپيماي جنگ الکترونيک مثل هواپيماي E3C، جنگ الکترونيک عظيمي در همه طيف‌ها انجام دهد، نمي‌تواند موفق باشد چون خودش هم بايد پرواز کند و رادارش در طيفي روشن باشد، پس طبيعتا اگر در همه طيف‌ها هم بخواهد جنگ الکترونيک انجام بدهد محکوم به افتادن است و اگر بخواهد سامانه GPS را از کار بياندازد و از ماهواره استفاده نکند طبيعتا خودش هم محکوم به گمراه شدن است.

فرمانده قرارگاه پدافند هوايي خاتم الانبيا(ص) با بيان اينکه ما در برابر جنگ الکترونيک دشمن هم از سيستم استفاده مي‌کنيم و هم از خنثي‌سازي، اظهار داشت: ما امروز GPS Jammer هايي داريم که خيلي راحت مي‌تواند سامانه‌هاي GPS را منهدم کنند.

رهگيري هواپيماي رادارگريز و سرنشين‌دار آمريکايي در آبهاي جنوب

اسماعيلي با اشاره به توان بالاي اين قرارگاه در تأمين امنيت فضاي کشور و مقابله با هواپيماهاي جاسوسي دشمن، به کشف هواپيماهاي جاسوسي آمريکا توسط قرارگاه خاتم‌الانبيا(ص) در رزمايش ولايت نيروي دريايي ارتش در سال 89 اشاره کرد و گفت: دو فروند هواپيماي جاسوسي سرنشين‌دار آمريکايي که کاملاً رادارگريز هستند، قصد نزديکي به مرزهاي ايران را داشتند که در 12 مايلي مرزهاي جغرافيايي جمهوري اسلامي ايران به هر 2 هواپيما در موقعيت و نقطه‌اي که بودند، توسط رادار جاسک، چابهار و بندرعباس اخطار هوايي داده مي‌شود و آنها بلافاصله منطقه را ترک مي‌کنند.

اسماعيلي با بيان اينکه اين هواپيماها توسط سامانه‌هاي راداري غيرقابل کشف هستند و پيچيدگي خاصي دارند، تصريح کرد: اين هواپيماها حتي از لحظه پرواز از باند فرودگاه يا عرشه ناو به هيچ عنوان تماس راديويي ندارند و در سکوت راديويي حرکت مي‌کنند که کشف نشوند.

فرمانده قرارگاه پدافند هوايي خاتم الانبيا(ص) ادامه داد: اينها هواپيماهاي جاسوسي هستند که به مرزهاي يک کشور نزديک مي‌شوند و بعضاً اگر سامانه‌هاي دفاعي آن کشور آگاه و هوشيار نباشند ممکن است ورود کنند و فضا را شکسته و اطلاعاتي که مي‌خواهند، کسب کنند.

وي تأکيد کرد: ما به کمک سامانه‌هاي راداري و شنود الکترونيکي توامان يعني سيستم اکتيو و پسيو، تا به حال اجازه چنين کاري را نداده‌ايم.

اسماعيلي ادامه داد: در مواقعي مانند راهپيمايي روز قدس نيز پدافند هوايي با توان بيشتري فعاليت داشته و ممکن است اخطاري به هواپيماها بدهيم.

فرمانده قرارگاه پدافند هوايي خاتم الانبياء(ص) همچنين با اشاره به نقش قرارگاه در تأمين امنيت اجلاس عدم تعهد در تهران گفت: در بحث برگزاري اجلاس سران غير متعهد فضاي بسيار آرامي در تهران داشتيم اما اينگونه نبود که دشمنان چنگ و دندانشان را تيز نکرده بودند و يا قصد جاسوسي و خبرگيري نداشتند.

وي تأکيد کرد: همانگونه که در بحث زمين، نيروي انتظامي يک امنيت خيلي خوبي برقرار کرد، در بحث هوا و فضا هم جمهوري اسلامي ايران با استفاده از قرارگاه پدافند هوايي و تحت کنترل و عملياتي قرار دادن سامانه‌هاي پدافند هوايي بالغ بر 50 مورد اخطار هوايي داشتيم، اخطار به هواپيماهايي که قصد نزديک شدن به مرزهاي هوايي ما از سمت جنوب، شرق و غرب کشور را داشتند. از اين مدل اخطارهاي هوايي در همهشرايط داريم.

اخطار به هواپيماهاي متجاوز با موشک و هواپيماهاي اسکرمبل

اسماعيلي تصريح کرد: اين حق مسلم هر کشوري است که اگر هواپيمايي بدون مجوز به مرزهاي هوايي‌اش نزديک شود به آن اخطار دهد و اين اخطار بدون پشتوانه هم نيست. اخطار با اقدام تاکتيکي متعاقب آن است. آنها وقتي مشاهده مي‌کنند که اخطار هوايي داده مي‌شود و بعد 3، 4 سامانه موشکي ما روشن مي‌شود و بعد هواپيماهاي اسکرمبل نيروي هوايي ما به پرواز در مي‌آيند، حساب کار دستشان مي‌آيد.

به دام انداختن RQ170 طي 5 مرحله

وي همچنين با اشاره به گرفتار شدن پهپاد جاسوسي آمريکا که از مرزهاي شرقي جمهوري اسلامي قصد وارد شدن به کشورمان داشت، گفت: هواپيماي RQ170 يکي از پيشرفته‌ترين نمونه‌هاي تکنولوژي کشور آمريکا است که همه حيثيت‌شان را روي آن گذاشته بودند. حال چگونه اين هواپيما گرفتار شد؟ هواپيمايي که سطح لبه تکنولوژي يک کشور صاحب تکنولوژي است و از چندين طريق هدايت و کنترل مي‌شود هم از طريق ماهواره هم از طريق ايستگاه زميني و هم از طريق هدايت از خود کنترل، چطور مي شود اين 3 هدايت به هم مي‌ريزد؟ اين هواپيما حتي قابليت خود انفجاري داشته، چطور مي‌شود اين مرحله هم اتفاق نمي‌افتد و در مرحله پنجم به سلامت روي زمين مي‌نشيند. اين يکي از ابتکارات و قدرت‌هاي جمهوري اسلامي ايران است.


 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html